Bezoek Educause

Wij, -Hans Doffegnies, Johan de Jong, Co Klerkx en Maaike Stam - zijn van zaterdag 25 t/m zaterdag 1 november met het Consortium voor Innovatie op studiereis naar de Educause in Orlando. Dit is ons blog.
Heb je een vraag, reactie of opmerking? We horen het graag!
Kijk ook eens op het weblog van het CVI...!

zondag 26 oktober 2008

Ik ga naar Orlando en ben op zoek naar...

Voor de dienst ICT van het ROCvA zijn we bezig geweest met het schrijven van een jaarplan. En met het bedenken en schrijven van ICT visie en beleid voor de komende vijf jaar. En met het schrijven van een ICT routekaart voor die vijf jaar. En hebben we een workshop met als thema onderwijs, ICT en Nieuwbouw georganiseerd (onder bezielende leiding van Addy trouwens, een van de reisleiders). En dan is er door M&I partners een stuk geschreven over de mogelijkheden van Outsourcing. Bepaalde thema's komen steeds terug. Of: zie ik steeds terugkomen, dat kan ook.

ICT als nutsvoor ziening. Flexibiliteit. Anyplace/Anytime. Organiseren van de vraagzijde. Klein binnen groot. Portalisering.

Natuurlijk zijn dit precies de aandachtspunten die ik zelf zie. Een ander ziet er wellicht minder of meer, of andere. In elk geval probeer ik me de komende week te richten op die thema's en dan specifiek op de aansluiting van de vraag vanuit het onderwijs aan ICT. Of, andersom beredeneerd: Hoe krijg je ICT zover om te doen wat jij wilt. Daarnaast is de flexibilisering interessant. Een dichtgetimmerd werkstation WAAROP HELEMAAL NIETS MAG (hoezo frustratie) is niet meer van deze tijd. Ik wil gebruiken en installeren wat IK WIL. (ik wil trouwens eigenlijk een apple: wie heeft er ervaring mee??)Wat ik handig vind. Ik ben vast niet de enige. Hoe gaat men in Amerika om met deze trend?

wordt vervolgd...

Maaike

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hai congresgangers,

Ga jullie blog proberen te volgen deze week. Denk dat jullie reis ons heel veel inforamtie gaat leveren voor goede ICT beleids, visie en jaarplannen! Ik ben voor en ben benieuwd naar jullie conclusies en de vervolgacties.

Even inhoudelijk:
Apples zijn mooi, gebruikers vriendelijk en reden tot ergenis als je het niet goed laat aansluiten bij je backoffice systemen, zoals netware, mailsystemen, gebruik van office producten, samenwerken met sharepoint gaat niet goed (je kunt niet automatisch koppelen met MS-producten!), etc. Kortom, voor de gebruiker heerlijk, maar voor zover ik ervaring heb niet in een geintegreerde en geoptimaliseerde wereld zoals we in de het onderwijs gaan realiseren.

Oké tot een volgende blog!

Robert

Anoniem zei

Hallo allemaal,

leuk om dit zo te kunnen volgen, ga de verhalen zeker volgen.

Groet, Rob Janssen

sebastiaan zei

Hallo Congresgangers,

Ik ben zelf fervente prive-Apple gebruiker. Als je bereid bent jje infrastructuur te veranderen dan is Apple zeker een stabiele keus. Ook Office draait goed met apple m.i. Dit betekent wel meteen dat je alle gebruikers moet 'omscholen' en dat lijkt me de grootste bottle neck.