Bezoek Educause

Wij, -Hans Doffegnies, Johan de Jong, Co Klerkx en Maaike Stam - zijn van zaterdag 25 t/m zaterdag 1 november met het Consortium voor Innovatie op studiereis naar de Educause in Orlando. Dit is ons blog.
Heb je een vraag, reactie of opmerking? We horen het graag!
Kijk ook eens op het weblog van het CVI...!

donderdag 30 oktober 2008

Featured Speaker: Sarah 'intellagirl' Robbins SocialMedia and Education: the Conflict between technology and institutional Education, and te Future

Or How I learned to stop worrying and Love the Web (prof. Edupunk)

Sarah heeft vier kinderen waar ze leuke voorbeelden over geeft: leren is veranderd.

-Many of the benefits of institutional learning can now be accomplished via social media. Wat een school biedt, kan social media ook bieden, stelt Sarah.

Wat kan een school bieden - volgens de school:
-lidmaatschap van groepen
-deelnemen aan discussies
-toegang tot bronnen (bibliotheken, docenten)
-officieel gerenommeerd diploma
-vaardigheden voor werkzame leven vergaren
-hulp bij het vergaren van kennis

Maar wat kun je doen met 'social media'? (facebook, twitter,linkedin, wiki, blog, flickr)
-self expression
-delen van enthousiasme over gemeenschapplijke interessen, peer review
-toegang tot experts en beroemdheden (www.TED.com, inspired talks by the worlds greatest thinkers and doers !)
-verbeteren van persoonlijke en professionele reputatie (linked-in)
-delen van vaardigheden (vb google eens op 'You Suck at Photoshop', dat zijn filmpjes over photoshoppen, grappig , om het te leren, gemaakt door iemand die geen werk had en nu via deze filmpjes geld verdient!)

Social Media verandert:
-je kunt zóveel mensen bereiken!
-je kunt je zo goed uitdrukken (foto's, kunst)

Over communicatie:
-All communication is educational: je leert van communiceren.  Elke keer dat je met iemand communiceert, leer je iets. Elk gesprek. Elk contact. (Ja!!!)
-Dialogic communication allows for more community: exchange of ideas: Je leert meer in discussie/twee weg communicatie dan in 1 weg communicatie.)
-Social media creates new ways to learn without the communities and structures created by institutions.

Wat kan een docent nog toevoegen, wat kan een docent nog doen?
-informatie wordt democratisch (wikipedia)
-gemaakt door amateurs (youtube)
-gedistribueerd (www.delicious.com (social bookmarking site))

Dus de rol van de docent verandert, de ideen van Sarah zijn:
-docenten zijn niet meer de naar kennistoegangspoort
-de rol van docenten verandert: je kunt van meer bronnen gebruik maken als docent
-docenten moeten studenten leren om te leren in de wereld van informatie
-docenten kunnen het belang aangeven van de bijdrage aan de gemeenschap
-omgaan met studenten als meer ervaren peers, je hebt alleen maar meer ervaring.
-je kunt een gids zijn bij het bewandelen van het pad door de studie heen: begeleiding

In a world of Social Media, Educators are more important than Ever
Het is de uitdaging om ermee om te gaan. Je kunt het niet meer ontkennen.
Het gaat overigens niet om de tools op zich. het gaat om ermee omgaan. waat je ermee kunt. De school moet ervoor zorgen dat docenten weten hoe ze tools kunnen inzetten in het leerproces. Dat Ermee wordt gewerkt en niet Eromheen.
Wij zijn de laatste generatie die nog weet hoe de wereld eruit zag voor social media...

Bereiken van Intellagirl?
IMG_2223 
Maaike

(johan zat er ook bij en zal zijn bespiegelingen nog toevoegen!)

Geen opmerkingen: