Bezoek Educause

Wij, -Hans Doffegnies, Johan de Jong, Co Klerkx en Maaike Stam - zijn van zaterdag 25 t/m zaterdag 1 november met het Consortium voor Innovatie op studiereis naar de Educause in Orlando. Dit is ons blog.
Heb je een vraag, reactie of opmerking? We horen het graag!
Kijk ook eens op het weblog van het CVI...!

woensdag 29 oktober 2008

de sessies beginnen..

sessie 1: The educause Top Teaching and Learning Challenges 2009
Uncommon thinking for the common good.

www.educause.edu/eli/challenges - op deze site kun je mee brainstormen over de belangrijkste uitdagingen van IT en onderwijs.

4 stappen:
1.
Identifying the issues: welke uitdagingen staan ons in de komende 2-3 jaar te wachten op het gebied van onderwijs en IT.
2. generating solutions: oplossingen genereren, leren van anderen, uncommon thinking
3. forming community: dit project vormt een community dat elkaar helpt.
4. studying a process: leren van het werken in een community: van buiten naar binnen kijken naar dit proces.

Vandaag wordt gestart met de eerste stap:
Identifying the issues: welke uitdagingen staan ons in de komende 2-3 jaar te wachten op het gebied van onderwijs en IT. Er worden er drie genoemd:
1. Het gebruik van nieuwe tools is laag: hoe verander je dat?

2.professionalisering: ontwikkelen van 21e eeuw-'alfabetisme' onder studenten en docenten (soorten: informatie, digitaal, visueel) (niveau's: gestimuleerd, 'gealfabetiseerd', fluent) Hoe leer je het aan? Als aparte instructie, als onderdeel van algemene vakken, ingebed in het geheel?

3.introduceren van nieuwe technologie aan docenten: er is een gat tussen de kennis van docenten en studenten. Studenten lopen voor. Een andere uitdaging is het ondersteunen van voorlopers in het gebruik van nieuwe technologie. Hoe kan je die voorlopers goed ondersteunen??

De mensen in de zaal vallen nu uiteen in groepen die over uitdagingen gaan discussieren. Ieder groepje vertelt daarna zijn conclusies. Wat steeds terugkomt is beloning. 'what's in it for me' lukt niet goed genoeg bij de docenten. Docenten krijgen er niet genoeg voor terug. Daarnaast zijn er zoveel nieuwe ontwikkelingen dat je moet uitkijken dat het nog een consistent geheel blijft. Het gebruik van technologie moet in elk geval onderdeel uitmaken van het werk en geen extra zijn.

Maaike

Geen opmerkingen: